2023. szeptember 8. - 09.30 / 2023. szeptember 9. - 15.30
XXIII. terem
RETHINKING CENTRAL EUROPEAN MUSIC A Zeneakadémia saját szervezésű programja
Konferencia angol nyelven
Rethinking Central European Music – a Zenetudományi Tanszék Közép-európai Zenetörténeti Kutatócsoportjának nemzetközi konferenciája a zenetudomány különböző területeiről sorakoztat fel olyan előadásokat, amelyek valamilyen viszonyt alakítanak ki Közép-Európa fogalmával. A 2023-as Bartók Világverseny rendezvényeként a konferencián rangos magyar és európai szakemberek mutatják be kutatásaikat. A program az elmúlt 200 év zenei jelenségeinek széles skáláját, egyének, közösségek és intézmények változatos zenei tevékenységét öleli fel. A konferencián a közép-európai identitás lehetséges zenei dimenzióinak megvitatására is sor kerül.
CONFERENCE PROGRAMME
Friday 8 September 2023, 9.30
Chair: Lóránt Péteri
Welcome: Dr. Andrea Vigh, President of the Liszt Ferenc Academy of Music.
BARTÓK
Virág Büky
Response to a Salonstück – The Question of Szymanowski’s Influence on Bartók’s Sonata for Violin and Piano No. 2
László Vikárius
Eastern Europe and Central Europe in the Centre of Béla Bartók’s Life and Work or What Did Five Hungarian Folk Songs Want to Do at the 1938 Baden-Baden Festival?
coffee break
STYLES
Oana Andreica
Polystylistic Traits in Ede Terényi’s Music: The Baroque Concertos
Gergely Fazekas
“To Penetrate into the Brain-windings of the Text” – Translation as a Compositional Method in Kurtág’s Music
Rachel Beckles Willson
Against the Grain of Late Style
Friday 8 September 2023, 14.30
Chair: Péter Bozó
SYMBOLS
Anna Belinszky
Death, Nostalgia and Tradition – Narratives of Brahms’s Funeral from Vienna to Budapest
Stephen Downes
A Polish Pianist travels to Budapest: ‘Affective Geography’ in Bruno Monsaingeon’s Piotr Anderszewski: Voyageur intranquille (2009)
coffee break
IDENTITIES
Jeremy Barham
Literary Analogues of Mahler’s Central European Musical Identity in the Works of Joseph Roth and Gregor von Rezzori
Ivana Medić
Ludmila Frajt as an Embodiment of a Central European Identity
Saturday 9 September 2023, 9.30
Chair: Katalin Komlós
NARRATIVES
Veronika Kusz
Dohnányi’s Viennese Carnival: The Context of the Piano Cycle Winterreigen (Op. 13)
Martin Elek
Wilhelm Furtwängler and the ‘German’ Sonata Form
coffee break
PERFORMANCE
Anna Stoll-Knecht
Gustav Mahler and Cosima Wagner: Singing around 1900
Lóránt Péteri
Mahler’s Music in Interwar Budapest: Performances and Discourses
Saturday 9 September 2023, 14.30
Chair: Gergely Fazekas
STATE SOCIALISM
Marsha Siefert
Ferenc Liszt as a Central European Music Diplomat: A State-Socialist Interpretation
Gabriella Murvai-Bőke
‘Formalism, Tradition, Folk Music’: The Vocal and Dance Ensemble of the Hungarian People’s Army in Poland in 1952
Anna Dalos
A Soviet Composer in Central Europe? About György Kurtág’s Postmodern Turn
coffee break
RECORDINGS
Péter Csobó
Music–Recording–Aura: Marginal Notes to the Debate between Adorno and Benjamin
Ferenc János Szabó
(Inter)national Recording Histories of Central Europe
Organisers: Anna Belinszky, Gergely Fazekas, Lóránt Péteri