2024. május 5. 19.00-21.00
Solti terem
Rádiós estek a Zeneakadémián
Hangverseny Marc’ Antonio Cesti születésének 400+1. évfordulója alkalmából
Aura Musicale
Cesti: Nyitány és Filosofia monológja az Orontea című opera prológusából
Frescobaldi: Canzona detta L’Ambitiosa
Cesti: Nyitány és Laurindo áriája az Argia című operából
Stradella: Sinfonia
Cesti: Nyitány a Titusz című operából
Cesti: „Addio, Corindo” – ária az Orontea című operából
SZÜNET
Cesti: „Intorno all'idol mio” – jelenet az Orontea című operából
Cesti: Nyitány a Genserico című operából
Cesti: „Pur sei tu mio” – ária az Álombeli lakodalom című operából
Böddecker: Sonata sopra La Monica
Cesti: Nyitány és Allegria monológja a Szerelmi balszerencsék című opera prológusából
Frescobaldi: Canzona detta L’Ambitiosa
Cesti: Nyitány és Laurindo áriája az Argia című operából
Stradella: Sinfonia
Cesti: Nyitány a Titusz című operából
Cesti: „Addio, Corindo” – ária az Orontea című operából
SZÜNET
Cesti: „Intorno all'idol mio” – jelenet az Orontea című operából
Cesti: Nyitány a Genserico című operából
Cesti: „Pur sei tu mio” – ária az Álombeli lakodalom című operából
Böddecker: Sonata sopra La Monica
Cesti: Nyitány és Allegria monológja a Szerelmi balszerencsék című opera prológusából
Theodora Raftis (szoprán)
Aura Musicale – korhű hangszereken
Művészeti vezető: Máté Balázs
Marc’ Antonio Cesti a Monteverdi utáni korszak legjelentősebb itáliai operakomponistája volt. Tanulmányait az arezzói dóm kórusában kezdte, majd többek között Giacomo Carissiminél folytatta Rómában. Viszonylag rövid, de fordulatos életpályája során megfordult Itália valamennyi jelentős zenei központjában, továbbá a Habsburgok innsbrucki, később bécsi udvarában is, utóbbi helyen a császári udvar másodkarmestere lett. 14 évesen belépett a ferences rendbe, de gyakran összeütközésbe került elöljáróival, mivel operáiban énekesként is föllépett, így 1651-ben távozott a szerzetesek közül. Néhány egyházzenei alkotástól eltekintve túlnyomórészt operákat és világi kantátákat komponált. Cesti zenetörténeti jelentősége abban áll, hogy sikerült megoldania zene és dráma egységesítésének problémáját. Az elbeszéléseket, a szereplők összeütközéseit recitativóban ábrázolta, míg az érzelmek, eszmék és komikus részek kifejező eszközei az áriák és az együttesek lettek. A hangverseny ízelítőt ad e kiváló zeneszerző és kora, a 17. század közepének ritkán hallható muzsikájából.
Rendező:
MTVA, Zeneakadémia Koncertközpont
Jegyár:
1 500 Ft