A képzés az Akadémián igen nehéz, időnként igen kemény volt: aki végigcsinálta, igazi zenészként került ki onnan.

Solti György
„Haydn és Beethoven”

2022. október 30. 19.30-21.00

Solti terem

Haydneum Őszi Fesztivál

„Haydn és Beethoven”

Beethoven: 14. (cisz-moll) zongoraszonáta, op. 27/2 („Holdfény”)
Haydn: Angol canzonetták, 2. kötet, Hob. XXVIa:31–36
Beethoven: 8. (c-moll) zongoraszonáta, op. 13 („Pathétique”)

SZÜNET

Haydn: 56. (D-dúr) szonáta, Hob. XVI:42
Beethoven: A távoli kedveshez, op. 98

Megyesi Zoltán (tenor), Somlai Petra (fortepiano)

„Haydn és Beethoven” – áll a hangverseny címében. Ha a két zeneszerző nevét egymás mellett látjuk, eszünkbe jut személyes kapcsolatuk, a sértődésekkel megterhelt mester–tanítvány-viszony, melynek diszharmóniája ellenére jó arra gondolni, hogy találkoztak és együttműködtek, s hogy Haydnnak, a bécsi klasszika első nagy mesterének megadatott ismernie a halhatatlan triász mindkét másik tagját. Ugyanakkor a bécsi klasszika és a körvonalaiban felsejlő romantika találkozására is gondolhatunk, hiszen a koncert Beethoven-műsorának mindhárom száma olyan indulatokat és érzelmeket sűrít magába, s olyan formai megoldásokkal él, amelyek már a romantikát előlegezik. Kiváltképp ilyen A távoli kedveshez, amely az egybekomponált dalciklus újító dramaturgiájával bámulatosan mutat előre – egészen Schumannig. Ehhez képest a koncert Haydn-műsorszámai kiegyensúlyozottabbak és lekerekítettebbek, különösen az emelkedett retorikájú, ám virtuóz kéttételes D-dúr szonáta. Az Angol canzonetták (1794-95) dalaiban azonban akadnak bensőségesen kitárulkozó pre-romantikus pillanatok – elég a She never told her love érzelemgazdagságát említenünk. Az opera, az oratórium és a dal műfajában egyaránt otthonos Megyesi Zoltán és a 2010-es Bruges-i nemzetközi versenygyőztes Somlai Petra a magyar historikus régizenei előadásmód középgenerációjának két kiemelkedő képviselője.

Rendező:

HAYDNEUM - Magyar Régizenei Központ Alapítvány

Jegyár:

3 000 Ft