Kodály módszere zseniális. … Minden jó zenélés az énekhangnál kezdődik.

Solti György
Orgona és szakralitás a századfordulón

2022. február 24. 19.30-22.00

Nagyterem

A Zeneakadémia műhelyei

Orgona és szakralitás a századfordulón A Zeneakadémia saját szervezésű programja

A Zeneakadémia Egyházzene Tanszékének hangversenye

Dohnányi: c-moll orgonafantázia
J.S. Bach: Nun lob’ mein’ Seel’, den Herren – korálfeldolgozás, BWV 390
Guilmant: Korálok és karácsonyi dalok orgonára, op. 93 – 3. Nun lob, mein Seel, den Herren
Liszt: Sposalizio–Trauung nach dem gleichnamigen Bilde Raphael’s (Ave Maria III.) Missus est angelus – gregorián-négyszólamú evangélium
Guilmant: Korálok és karácsonyi dalok orgonára, op. 93 – 4. Noël alsacien Puer natus est – gregorián, tropussal
Reger: d-moll bevezetés és passacaglia, WoO IV/6
SZÜNET
Vierne: Fantáziadarabok, 4. szvit, op. 55 – 3. Katedrálisok
Dvořák: Bibliai dalok, op. 99 – 4. Az Úr az én pásztorom/23. zsoltár; 8. Könyörgés Istenhez/25. zsoltár; 9. Izráel őrizője/121. zsoltár (Tornyai Péter hangszerelése)
Tournemire: L’Orgue mystique, op. 57 – 27. Offertoire az úrnapi officiumból Sacerdotes Domini – gregorián offertórium
Sjögren: a-moll prelúdium és fúga, op. 49
Reger: Öt korálkantáta, WoO V/4 – 5. Auferstanden, auferstanden

Közreműködnek: Rajk Judit, Oszaczki László, Héja Benedek, Máté Gábor, Mizsei Zoltán (ének) Barna Márton, Bódiss Tamás, Enyedi Pál, Horváth Márton Levente, Kis Benedek, Oszaczki László, Péterfay Ferenc, Pétery Dóra (orgona) Az Egyházzene Tanszék kórusa és a Schola Academica (művészeti vezetők: Merczel György és Mizsei Zoltán, Héja Benedek) MilleniArt Ensemble (művészeti vezető: Király Eszter)

A Zeneakadémia Egyházzene Tanszékének műsora a 19-20. század fordulóját idézi fel, azon időszakot, amikor felépült a Zeneakadémia szecessziós épülete és a nemrégiben visszaállított késő romantikus Voit-orgonája. A romantika az érzelmek, ellentétek erőteljes kifejezésén, az egyéni és különleges iránti vonzódáson túl az elvágyódás művészete is volt. Az alkotók letűnt idők eseményeiben, alkotásaiban kerestek ihletet, elfeledett műfajokat elevenítettek fel, sőt, a közvetlenül nem érzékelhetőt, a titokzatost is megragadni igyekeztek. A kor hangszerei között kiváltképpen az orgona volt az, amelyet sajátos, magasztos hangzásával alkalmasnak találtak az anyagon túli világ felidézésére, megnyitására, így az az egyházi zenén kívül is a szentség jelképévé vált. A hangversenyen a 19. század végének és a századfordulónak több ilyen szellemben fogant orgonaműve hangzik el, köztük kiemelkedő szerzők (Liszt, Reger, Vierne) jól ismert alkotásai, továbbá ritkaságok, így Dohnányi Ernő 14 évesen írt egyetlen orgonadarabja és egy svéd romantikus zeneszerző, Emil Sjögren kompozíciója. Ezenfelül a műsor betekintést ad a 19. század utolsó harmadában kiteljesedő, ugyancsak a múltban mintát kereső egyházzenei megújulás műhelyeibe az egyházi ének (gregorián, protestáns korál, népének) és a hangszeres zene kapcsolatán keresztül. A kor egyre személyesebbé váló vallásossága tükröződik Dvořák ritkán hallható Bibliai dalaiban, mely a hangversenyen Tornyai Péter új hangszerelésében szólal meg.

Rendező:

Zeneakadémia Koncertközpont

Jegyár:

Díjtalan belépő igényelhető a Zeneakadémia honlapján és a jegypénztárában, legkorábban a koncert előtt egy hónappal.

Sorozat:

A Zeneakadémia műhelyei