Liszt szerepe a zongorajátszásban ugyanaz, mint Euklideszé a geometriában.

Alan Walker
Bach-áldozatok

2017. május 7. 19.00-21.00

Solti terem

Bach-áldozatok A Zeneakadémia saját szervezésű programja

A Musikalisches Opfer nyomában

J. S. Bach
Canon per motum contrarium, BWV 1079

J. S. Bach
Canon a 2 (cancrizans)

Horváth Balázs
Quartertone Retrograde Canon

J. S. Bach
Canon a 2 in unisono

Balogh Máté
Örkény dilemmája

J. S. Bach
Canon per augmentationem in contrario motu

Horváth Balázs
Disappearing Canon with sinewave supplement

Balogh Máté
Paian

Horváth Balázs
Middle Register Canon with sinewave “glissando”

Tornyai Péter
Ricercar a 3

Tornyai Péter
Bach-Sisyphus: Canon per tonos

J. S. Bach
Fuga canonica

J. S. Bach
Canon a 4 „Quaerendo invenietis”

Balogh Máté
Ricerca di ricercare – Hommage à J. S. Bach, il compositore più grande di tutti i tempi

Sándor László
Christus ist ersatnden

-;-A Zeneakadémia Doktori Iskolájának növendékei

Nagy Judit (fuvola); Sándor László (hegedű); Kiss Gergely (cselló)

Sándor László (hegedű); Tornyai Péter (brácsa); Palojtay János (zongora)

Nagy Judit (fuvola); Tornyai Péter (brácsa)

Sándor László, Baksai Réka (hegedű); Kiss Gergely (cselló)

Balogh Máté (zongora)

Sándor László, Baksai Réka (hegedű); Tornyai Péter (brácsa)

Classicus Trio: Baksai Réka (hegedű); Tornyai Péter (brácsa); Zétényi Tamás (cselló)

Nagy Judit (fuvola); Balogh Máté (üvegpoharak)

Classicus Trio: Baksai Réka (hegedű); Tornyai Péter (brácsa); Zétényi Tamás (cselló)

Nagy Judit (fuvola); Hotzi Panni (zongora)

Nagy Judit (fuvola); Sándor László (hegedű); Tornyai Péter (brácsa); Kiss Gergely (cselló)

Hotzi Panni, Palojtay János, Balogh Máté, Sándor László, Horváth Balázs, Fazekas Gergely (zongora)

Balogh Máté, Sándor László (zongora); Tornyai Péter (brácsa); Zétényi Tamás (cselló)

Johann Sebastian Bach egyik utolsó, enigmatikus alkotása a II. Frigyes porosz királynak ajánlott Zenei áldozat. Bár létrejöttének körülményeit pontosan ismerjük (az idős Bach 1747-ben látogatást tett az ifjú uralkodónál Potsdamban, ahol a királytól kapott témára kellett improvizálnia, s ennek nyomán komponálta a művet), nem világos, hogy a könnyedebb, gáláns stílusú zenét kedvelő, s a tudós polifóniától többnyire irtózó királynak a kötelező kamaraszonátán túl miért ajánlott Bach két nagyszabású fúgát és tíz rendkívül komplex rejtvénykánont. A Zeneakadémia Doktori Iskolájának hallgatói a 2016–2017-es tanévben Fazekas Gergely zenetörténész kurzusának keretében két szemeszteren át foglalkoznak a művel, illetve általában a Bach-darabok előadói gyakorlatával, s a koncert ezt a közös munkát zárja le. A nagyjából egy órányi műsor összesen hat Bach-kánont tartalmaz a sorozatból, a többi mű friss kompozíció, s ezek Bachhoz, olykor közvetlenül a Musicalisches Opferhez kapcsolódnak, mi több, néhány esetben kifejezetten e koncert számára készültek. Végül mind a fellépő zenészek, mind a Bachra reflektáló zeneszerzők köre túlnyúlt a kurzuson résztvevő növendékeken, két dolog azonban valamennyiüket összekapcsolja: a Doktori Iskola (amelynek mindannyian tagjai, vagy tagjai voltak), illetve a Bach iránti rajongás.

Jegyár:

A koncertre díjtalan belépő igényelhető a Zeneakadémia jegypénztárában a koncert előtt egy hónappal.