Az ízlés valaminek a tagadása. A zseni állít, mindig csak állít.

Liszt Ferenc
Miskolci Szimfonikus Zenekar

2017. február 7. 19.30-22.00

Miskolci Szimfonikus Zenekar A Zeneakadémia saját szervezésű programja

Wagner
Rienzi – nyitány

Brahms
a-moll kettősverseny, op. 102


SZÜNET

Brahms
3. (F-dúr) szimfónia, op. 90

-;-Varga Oszkár (hegedű); Varga István (cselló)

Miskolci Szimfonikus Zenekar

Vezényel: Gál Tamás

Johannes Brahms életművét szokás a Berlioz és Liszt nevével fémjelzett programzenei törekvések ellenpontjaként értelmezni. Holott szerzeményei leginkább személyes hangjukkal, nem pedig a mesterségbeli tudásra való racionális rácsodálkozás útján ragadják magukkal hallgatóikat: kétségtelen tehát, hogy azok mégiscsak hordoznak valamiféle rejtett, belső „programot”. Különösen szembeötlő mindez a „hősi” ragadványnevű 3. szimfónia esetében, melynek valamennyi tételét halk, elcsöndesülő befejezéssel látta el komponista. Sőt: a tragikus alaptónusú finálé végül mintha egyfajta túlvilági dimenzióba hajlana át a gigászi küzdelmeket követően. Már a kortársak fantáziáját megmozgatta ez a különös zenei folyamat: a pályatárs és barát Joachim József például egyenesen az ógörög Hero és Leander történet – a pár titkos és tragikus szerelmének ‒ ihlető hátterét vélte fölsejleni a hangok mögött.Brahms híres Hegedűversenyét Joachim számára írta, később pedig a hegedű-gordonka Kettősverseny magasabbik vonósszólamát is neki szánta. Utóbbi révén mintegy békejobbot igyekezvén nyújtani barátjának, akivel előzőleg, éveken át hűvös viszonyban volt, s egyes elemzők éppen a kiengesztelés gesztusait vélik kihallani a mű bizonyos fordulataiból. Elmondhatjuk tehát: Brahms, a „rejtett programzenész” alkotóművészete kerül reflektorfénybe a februári est során. A Kettősverseny zenei folyamatát is jellegzetesen brahmsi, hősi erő és belső tűz hevíti, s a szenvedéllyel kitörő vágyakozásokhoz olykor népdali egyszerűség társul. Az előadók: Varga István (cselló) és fia, Varga Oszkár (hegedű) túlzás nélkül hangszerük varázslói.Brahms és Wagner művészete is egymás ellenpólusának számított hajdanán, ám az utókor természetszerűleg már inkább olyasmire igyekszik rámutatni egy-egy korszak művészetét illetően, ami összeköti, semmint ami szétválaszthatná annak jellemző megnyilvánulásait. A hangverseny így az egyik korai Wagner-opera, a Rienzi nem kevésbé drámai és heroikus nyitányával veszi kezdetét.

Jegyár:

1 900, 2 900 Ft