Fokozatosan emelni kell a zeneművészet megértésének, kultiválásának és gyakorlatának színvonalát. Ez a feladat főképp az új Akadémiára hárul.

Liszt Augusz Antalhoz

Marton Éva: „Megérte a sok befektetett munka”

2023. június 20.

Gálaesttel ünnepelték 80. születésnapján Marton Évát, a Zeneakadémia professzorát az Operaházban. A világhírű művészt kitüntették az egyetem Liszt-gyűrűjével és az Operaház Örökös Tagja, valamint Mesterművésze címekkel.

A vasárnapi eseményen a Nemzet Művésze Díjjal és Szent István Renddel is kitüntetett, világhírű drámai szoprán tanítványai, továbbá a Zeneakadémián kétévente megrendezett Marton Éva Nemzetközi Énekverseny korábbi díjazottjai léptek fel, sztárvendégként pedig Jonathan Tetelman, az ismert chilei-amerikai tenor énekelt.

Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora így fogalmazott: az ünnepelt egész pályája arról szól, hogy nem feltétlenül kell a formákat követni, azokat magunk is alakíthatjuk, és energiája, frissessége máig lenyűgöző. Beszédében visszaidézte az időszakot, amikor Marton Éva végtelen alázattal fogott hozzá a mindennapos munkához 2005-ben, elvállalva az egyetem Ének Tanszékének vezetését, és hazahozva tudását – egyetlen pillanat alatt a tanári hivatás hétköznapi fényeire váltva a legnagyobb operaszínpadok csillogását. „A nagybetűs Nagyvilágot hozta el, olyan tapasztalatokkal tágította a növendékek és talán a kollégái szellemi horizontját egyaránt, amit senki mástól nem kaphattak. (…) A legapróbb énektechnikai kérdéstől a színpad jelentette problémákon át az egyes operaszerepekben rejlő érzelmi, pszichológiai, filozófiai kérdésekig, az énekművészet minden részletéről egyedülálló tudással rendelkezik. És ami ennél is fontosabb: ismeri az életet” – tette hozzá. Dr. Vigh Andrea történelmi tettnek nevezte, hogy az ünnepelt a tanszékvezetés mellett megalapította és azóta is gondozza a 2014-ben indult, immár öt alkalommal megrendezett Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt, amellyel feltette a Zeneakadémiát és Magyarországot az énekversenyek világközösségének legmagasabb polcára.

 

fotó: Magyar Állami Operaház/Nagy Attila

 

Meláth Andrea, az Ének Tanszék jelenlegi vezetője a 20. század legnagyobb magyar operaénekeseként szólt Marton Éváról: „sem előtte, sem utána senki más nem tudta letenni az asztalra azt, amit ő. Az embert és tanárt köszöntöm, aki tűzbe ment saját tanítványaiért, és aki sosem a maga képére akarta formálni őket, hanem szenvedélyesen kereste és fejlesztette az egyéniségeket”. 

A két vezető együtt nyújtotta át a Zeneakadémia Liszt-gyűrűjét, az intézmény legmagasabb elismerését. A 2018-ban alapított kitüntetésben a Zeneakadémia kimagasló művészeti és oktatói tevékenységet végző tanárai részesülhetnek. A 14 karátos aranygyűrű Molnár Pál ötvösművész alkotása, rajta a Zeneakadémia díszei köszönnek vissza: fő motívuma az eozin gömb és a lant.

 

 

Csák János kulturális és innovációs miniszter beszédében rámutatott: „a művészetek határokon átnyúlnak, benne magunkat mutatjuk meg másoknak, idehozzuk a világot, és megismerjük, a zene szárnyain pedig meg is szeretjük egymást. Ehhez olyan nagykövetek, fejedelemasszonyok szükségesek, mint mai ünnepeltünk, Marton Éva, akinek karrierje képes építeni, ápolni és vigasztalni, ha kell. (…) A művésznő operaénekesként, professzorként, mentorként, versenyszervezőként fáradhatatlanul dolgozik azon, hogy a világ megismerje a magyar kultúrát”. Hozzátette, hogy mindehhez nagy személyiség, nagy lélek kell. Hamvas Bélát idézve felhívta a figyelmet arra, hogy a nagy kultúra kötelez is: nem csak azt jelenti, hogy élvezzük elődeink teljesítményét, hanem azt is, hogy átadjuk a következő nemzedéknek, és pontosan ez az, amit Marton Éva tesz. Végezetül átadta az ünnepeltnek a Magyar Állami Operaház Mesterművésze címet.

Dr. Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója bejelentette: a Magyar Állami Operaház örökös tagjai idén tavasszal javaslatára döntöttek úgy, hogy kivételes nemzetközi pályafutása és kerek születésnapja alkalmából soraikba választják Marton Évát. „Bármelyiket hallgatjuk meg Marton Éva felvételei közül, mindig csúcsművészetet, folyamatos minőséget és tökéletességet kapunk” – hangsúlyozta. A páratlan nemzetközi karriert befutott rendkívüli művész a legtöbbször, összesen 199 alkalommal mégis a Magyar Állami Operaházban énekelt. „Se nem napló, se nem biográfia, se nem monográfia, inkább afféle csibészes feljegyzések sora” – e gondolattal ajánlotta a főigazgató a kerek születésnap alkalmából az intézmény gondozásában megjelent kötetet Marton Éva életéről. A Császárné szolgálatában címmel Dr. Marton G. Zoltán, az ünnepelt férje és menedzsere írta meg visszaemlékezéseit. A kétrészes életrajzi könyv első kötete egyedülálló betekintést enged a világhírű szoprán és orvos férje életébe a kezdetektől a nagyívű nemzetközi énekesi pálya legfontosabb mérföldkövein át 1990-ig.

Marton Éva köszönetnyilvánításában úgy vélekedett, megérte a pályafutásába, az életébe fektetett sok munka. „Mi van ennél szebb? Otthon vagyok, befogadtak a Zeneakadémián is, az Operaházban is, megkaptam a legmagasabb kitüntetést az országtól. Mit tudok még kérni? Csak azt kérem, legyen végre béke a világban” – mondta.

 


fotó: Magyar Állami Operaház/Nagy Attila

 

Az ünnepelt tanítványai közül Megyimórecz Ildikó, Tuznik Natália és Szeleczki Artúr lépett fel, akik közösen ifj. Johann Strauss A denevér című operettjének tercettjét énekelték, emellett Megyimórecz Ildikó Gounod Faustjából Margit Ékszeráriáját, Tuznik Natália A denevérből Rosalinda csárdását, míg Szeleczki Artúr előadta Cilea Az arles-i lányából Federico románcát is. A Marton Éva Nemzetközi Énekverseny korábbi külföldi díjazottjai olyan áriákkal köszöntötték a világhírű magyar szopránt, amelyekkel korábban a verseny döntőjében is nagy sikerrel szerepeltek. Így a harmadik, 2018-as eseményen első helyet elért mongol bariton, Badral Chulunbaatar, a szentpétervári Mariinszkij Színház szólistája Rigoletto-áriával, míg az ugyanabban az évben harmadik helyezett orosz szoprán, a főleg német és francia dalszínházakban tevékeny Julia Muzychenko (aki nemrég a rangos Erzsébet királyné-versenyen is harmadik lett) a Traviatából Violetta áriájával („È strano… Sempre libera”) állt pódiumra. A 2021-es, negyedik versenyen első díjat és közönségdíjat nyert, hazájában és Európa-szerte foglalkoztatott szerb szoprán, Sonja Šarić Norma áriáját („Casta diva”), a 2022-ben ugyancsak első és közönségdíjas, a Deutsche Oper Berlin társulatát is erősítő orosz tenor, Andrei Danilov a Hoffmann meséiből a Kleinzack-legendát adta elő.

 


fotó: Magyar Állami Operaház/Nagy Attila

 

Az est sztárvendége, Jonathan Tetelman chilei születésű amerikai tenor a Parasztbecsületből Turiddu áriáját („Mamma, quel vino è generoso”), a Toscából Cavaradossi Levéláriáját („E lucevan le stelle”), valamint a Turandotból Kalaf áriáját („Nessun dorma”) énekelte a csaknem teltházas Operaház közönsége előtt.

 


fotó: Magyar Állami Operaház/Nagy Attila