Kezdődik a Zeneakadémia idei Bartók Világversenye
Szeptember 1-jén az elődöntőkkel indul, 7-én pedig a döntővel és díjkiosztóval ér véget az ezúttal zongoristáknak meghirdetett, több mint 51 ezer euró (20 millió forint) összdíjazású megmérettetés, amelynek szóló döntőjében egy vadonatúj Bösendorfer 280VC koncertzongorán is játszhatnak a továbbjutók.
Az augusztus 31-i, vasárnap esti sorsoláson az intézmény versenyeinek hagyománya szerint a legfiatalabb induló, a tizenöt éves kínai jelentkező, Michael Jiang húzta ki az első fellépő sorszámát. Ő az orosz Anastasiia Kliuchereva lesz, akit a többiek betűrendben követnek majd, és ez a sorrend az egész verseny alatt érvényes marad. A versenyzők között lesznek japán, magyar, kínai, koreai, cseh, spanyol, olasz, német és orosz állampolgárok is.
A Bartók Világverseny nyitott a nagyközönség előtt: szeptember 1. és 4. között az elő- és középdöntők ingyenesen megtekinthetők, a szeptember 5-i szóló és a szeptember 7-i zenekari döntőkre pedig kedvező árú belépők vásárolhatók a Zeneakadémia honlapján és jegypénztárában. Utóbbi eseményen a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara működik közre Kovács János vezényletével.
A magyar állam támogatásával rendezett megmérettetés fővédnöke Sulyok Tamás köztársasági elnök, védnökei pedig Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter, valamint Vásáry Tamás zongoraművész-karmester. Az első díj 22 000 euróval jár, a második 14 000-rel, a harmadik 8000-rel, emellett 4000 euróval díjazza a zsűri a legjobb Bartók-interpretációt, 2000 euróval a kortárs darabok legjobb előadását, továbbá gazdára talál egy 1500 eurós közönségdíj. Számos különdíjat is odaítélnek majd az együttműködő partnerek felajánlásainak köszönhetően, amelyek között a Papageno és a Fidelio kulturális portálok médiacsomagja mellett fellépési lehetőségek szerepelnek a Filharmónia Magyarország, a Bartók Emlékház, a Müpa, továbbá számos zenekar – mint a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, a Nemzeti Filharmonikusok, a Danubia Zenekar, a MÁV Szimfonikusok és több vidéki együttes – jóvoltából.
A márkatulajdonos Yamaha Corporation a verseny támogatójaként és a sokéves együttműködés részeként felajánlott a Zeneakadémiának kétévi használatra egy több tízmillió forint értékű, Bösendorfer 280VC típusú, a bécsi manufaktúrából frissen kikerült koncertzongorát, amely a Nagyterem egyik választható hangszere lesz, így a következő időszakban itt fellépő művészek mellett diákok is játszhatnak majd rajta.
A Zeneakadémia rektorhelyettese és tanszékvezetője, Fekete Gyula zeneszerző, a nemzetközi zsűri egyik magyar tagja az intézmény nevében üdvözölte a megjelenteket, hangsúlyozva: ő a grémium egyetlen nem zongorista tagja, ezért más szempontból figyeli majd az előadásokat. Idézett Beethoventől, aki szerint egy rossz hangot lejátszani jelentéktelen, de szenvedély nélkül játszani megbocsáthatatlan. Fekete Gyula erre reflektálva úgy fogalmazott: mindenkit arra bátorít, hogy igaz szenvedéllyel tolmácsolja a műveket.
Yoheved Kaplinsky, a zsűri elnöke, a New York-i The Juilliard School zongora tanszékének vezetője és előkészítő tagozatának művészeti igazgatója beszédében elmondta: mindig csodálatos érzés a karakteres és gazdag kultúrájú Budapesten lenni. A Bartók Világversenyről szólva kiemelte, hogy szerkezete és kötelező repertoárja különlegessé teszi a hasonló megmérettetések között. Ő is arra hívta fel a versenyzők figyelmét, hogy őszintén és szenvedéllyel játsszanak, élvezzék az előadásukat.
A rangos nemzetközi testületben a világ zenei életének kimagasló zongoraművészei, neves zenekarok és koncerttermek vendégei foglalnak helyet: Kaplinsky mellett a török-amerikai Özgür Aydin, az ukrán-német Pavel Gililov, aki a bonni Telekom Beethoven Verseny alapító-művészeti vezetője, valamint a kínai Zhe Tang, a Sanghaji Konzervatórium professzora és dékánhelyettese. Magyar részről ugyancsak nemzetközi szinten ismert személyiségek foglalnak majd helyet a zsűriben: Dráfi Kálmán Liszt-díjas zongoraművész, a Zeneakadémia professor emeritusa, Dr. Farkas Gábor Liszt-díjas zongoraművész, a Zeneakadémia rektora és billentyűs tanszékének vezetője, Fekete Gyula Erkel-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia rektorhelyettese, valamint Ránki Dezső kétszeres Kossuth-díjas zongoraművész, a nemzet művésze.

A kötelező repertoárban a hangsúly Bartók legfontosabb zongorára írt darabjain van, amelyek minden fordulóban szerepelnek, de a versenyzőknek be kell mutatniuk tudásukat Liszt, Kodály, Dohnányi, Scarlatti, Ravel, Debussy, Szkrjabin, Prokofjev és Stravinsky alkotásainak megszólaltatásával is. A Bartók Verseny egyik különlegessége, hogy a zeneszerzés verseny díjazott művei is szerepelnek a hangszeresek kötelező repertoárjában, így ezúttal a 2024-es zeneszerzés forduló két darabja: Lee Hanuri alkotása, a Vertigineux (Szédülő) és Papp Mátyás kompozíciója, a Kirakós.
Az idei versenyre 55 fiatal tehetség jelentkezett 19 országból, többek közt Japánból, Dél-Koreából, Kínából, az Egyesült Államokból, Kanadából, számos európai országból, ami a repertoár nehézségét tekintve szép szám, hiszen itt nem csupán gyakran játszott műveket kell tudniuk a versenyzőknek. Kapcsolódó rendezvényként a Zeneakadémia Zenetudományi Tanszékének Közép-európai Zenetörténeti Kutatócsoportja megszervezi második nemzetközi konferenciáját.
Bővebb információk a bartokverseny.hu portálon találhatók.
A Zeneakadémia Bartók Világversenye, amely a rangos Nemzetközi Zenei Versenyek Világszövetségének (WFIMC) is tagja, 2017-ben indult, és különleges szerkezete teszi egyedülállóvá. Hatéves ciklusokban valósul meg, Bartók életművének legjellemzőbb elemeire: a zongorára, a hegedűre, a kamarazenére és a zeneszerzésre épülve teljesedik ki. Az egyes hangszeres versenyeket a páratlan években rendezik, a köztes, páros években pedig zeneszerzői verseny zajlik, amely mindig a következő hangszeres kategóriához kapcsolódik. Ez a kivételes szerkezet egyszerre alkalmas arra, hogy Bartók műveire irányítsa a felnövekvő zenész generáció legjobb hangszereseinek figyelmét, és arra, hogy fiatal komponistákat inspiráljon új, Bartók szellemében születő művek létrehozására.