A két magyar nem csak játszotta a zenét, ők maguk voltak a zene – minden idegszálukban – egészen az ujjuk hegyéig.

Adelheid von Schorn Reményiről és Lisztről

Kamarazenei fesztivál a Zeneakadémián

2015. október 26.

November 19-22. között ad helyszínt a Solti terem a Várjon Dénes és Simon Izabella művészeti vezetésével induló kamara.hu fesztiválnak.

Kereken egy hónap múlva kezdődik az első kamara.hu, amely két okból is élen jár. Bár a zongoránál és az életben is egy párt alkotó Várjon Dénes és Simon Izabella mintegy tíz éve szervez Budapesten kamarazenei sorozatokat, első ízben kerekedik a kezdeményezés immár a Zeneakadémia szervezésében, a Solti György Kamarateremben otthonra találva valódi minifesztivállá, amit a tervek szerint ezután minden év novemberének harmadik hetében egy újabb követ majd. Másrészt az idei fesztivál „elsőkről és utolsókról” szól, ugyanis a két zongoraművész korszakos komponisták korai és kései darabjaiból válogatott.

 

Simon Izabella és Várjon Dénes (Fotó: Felvégi Andrea)

 

A rendezvénysorozat mottója Ljudmila Ulickaja Elsők és utolsók című elbeszéléskötetéből származik, s mint a kortárs orosz írónő, a fesztivál programja is a kezdet és a vég, az egy életművön belül megmutatkozó stílus- és gondolkodásmódbeli változás, illetve a művészi egymásra hatás jelenségeit állítja középpontba, olyan óriások életműve között áthidalva egyúttal a távolságot, mint Mozart és Webern, Schubert és Chausson, Schumann és Richard Strauss, Beethoven, Brahms és Sosztakovics. „Érdekes látni, hogy honnan indultak a szerzők, hol volt a betetőzés, s hogy ez mennyire más ívű mindenkinél. Hogy ki az, aki a jövő felé nyitott utat, s ki az, aki inkább összegző embervolt” – mondta el Várjon Dénes a műsor-összeállítás kapcsán. A kamara.hu programján helyet kaptak egyetlenek is: olyan művek, melyek műfajukat, hangszer-összeállításukat tekintve páratlanok az adott szerző életművében - ilyen például Brahms kürttriója. De hallhatunk majd ritkaságokat is, mint amilyen Sosztakovics Michelangelo-dalok című – Simon Izabella szavaival „hihetetlen és megrázó” –sorozata, vagy Beethoven Nagy fúgája, melyet maga a szerző ültetett át négy kézre, zongorára.

Hatás és fejlődés, változás és önreflexió viszonyát a fesztivál szervezői két kísérő porgrammal is igyekeznek megvilágítani. Simon Izabella és művészpartnerei Francis Poulenc zongoraciklusán, a Jean de Bruhnoff történetéhez komponált Babar az elefánton keresztül vezetik be a gyerekeket a zenei ábrázolás rejtelmeibe Für Anikó színművész részvételével. Spiró György közreműködésével pedig az egykori Nyugat-estek és színielőadások zeneakadémiai hagyományát felelevenítve a zenei és irodalmi művek közötti párbeszédre kíváncsiaknak is ígér élményeket a kamara.hu. A fesztivál fellépői a művészeti vezetők közeli baráti körébe tartozik, akikkel hosszú évek óta rendszeresen fellépnek, így az átszellemült kamaramuzsikáláshoz elengedhetetlen összhang garantáltan megvan köztük. Várjonékkal lép majd színpadra mások mellett Lakatos György fagottművész, a nagyszerű fiatal énekesnő, Pasztircsák Polina és a kamarazene terén immár fesztiválszervezőként is bizonyított Baráti Kristóf és Várdai István; a külföldi vendégművészek között pedig olyan nagynevű zenészeket találunk, mint a világ legjobb kürtösei között számon tartott horvát, Radovan Vlatković; a mindössze huszonöt esztendős, Simon Rattle által felfedezett Veronika Eberle, vagy a Casals Quartet.

A kamara.hu műsorfüzete erre a linkre kattintva tölthető le, illetve alant lapozgatható (kattintás után akár teljes képernyőn). Az egyes programok részletei és az online jegyvásárlás a kapcsolódó hivatkozásokat követve érhetők el, a fesztiválra bérlet ide kattintva váltható.

 

Címkék